معرفی سایت - www.wikipedia.org

در جریان برگزاری کنفرانسی با حضور موسسان و علاقمندان به دائره المعارف آنلاین ویکی پدیا در اسکندریه مصر اعلام شد این سایت به کتابی غنی مبدل شده که حدود ۹۰ هزار نویسنده علاقمند در ویرایش و به روز رسانی آن مشارکت دارند.
ویکی پدیا سایتی برای آشنایی کاربران با موضوعات و جوانب مختلف پدیده های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی است و هر فرد علاقمند می تواند با عضویت در این سایت مداخل جدیدی را به این دائره المعارف آنلاین اضافه کرده یا مداخل موجود را ویرایش کند. البته برای جلوگیری از خرابکاری نظارت جدی و موثر جمعی بر محتوای آن اعمال می شود.
استقبال گسترده از WikiPedia و تایید صحت مطالب آن از سوی مراجع مهم علمی و پژوهشی موجب شده تا ناشران مختلفی در نقاط مختلف جهان برای چاپ بخش هایی از محتوای آن اقدام کنند و در تازه ترین اقدام از این دست یک ناشر آلمانی ۲۵ هزار مدخل مهم آلمانی از این دائره المعارف را به زیر چاپ برده است.
قرار است این کتاب به قیمت ۲۰ یورو از شهریور ماه برای فروش عرضه شود.
کارشناسان حاضر در این کنفرانس که نمونه هایی از این کتاب در اختیارشان گذاشته شد بر این باورند که به احتمال زیاد در آینده شاهد چاپ کتاب های دیگر خواهیم بود که شامل مداخل مختلف ویکی پدیا به زبان های گوناگون جهان هستند.

آموزشی - اینترنت، ناجی هزاره سوم!

با توسعه همه جانبه علم و فناوری در سال های اخیر، اینترنت توانسته است تاثیرات چشمگیری در زندگی روزمره مردم برجا بگذارد و حتی آن هایی که توانایی اتصال به اینترنت به صورت دایمی را ندارند نیز از این تاثیرات بی بهره نمانده اند. اگر چه این دنیای مجازی برای برخی افراد همچنان ابزاری غیرضروری و فرعی محسوب می شود، نتایج برخی مطالعات انجام شده خبر از وابستگی هرچه بیش تر مردم به اینترنت دارد. کاربران آمریکایی امروزه اینترنت را به مثابه مهم ترین منبع برای کسب اطلاعات می دانند و باارزش ترین لحظات زندگی خود را در کنار آن به سرمی برند. نتایجی که از آخرین مطالعات صورت گرفته روی کاربران آمریکایی به دست آمده است نشان می دهد، ۴۵ درصد کاربران آنلاین این کشور که تعداد آن ها به ۶۰ میلیون نفر می رسد براین باورند که اینترنت به آن ها کمک می کند برای اتفاقات بزرگ زندگی خود تصمیم گیری کنند و بتوانند مهم ترین تحولات زندگی خود در دو سال گذشته مورد بررسی قرار دهند. به منظور اثبات این فرضیه، کارشناسان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات مطالعات گسترده ای را که برخی بخش های آن به ژانویه ۲۰۰۲ باز می گشت از مارس ۲۰۰۷ آغاز کردند.

ادامه مطلب ...

خبر - لپ تاپ های بدون باطری

محققان نوعی لپ تاپ را اختراع کردند که به جای برق از سوخت مایع استفاده می کند.
این لپ تاپ های جدید حاوی کارتریج های متانولی بوده و به جای استفاده از باطری های لیتیومی که با برق شارژ می شوند از نوعی سوخت مایع سلولی استفاده می کنند.
PolyFuel که به تازگی این محصول را اختزاع کرده، آن را Lenovo T40 ThinkPad نام گذاری کرده و اعلام کرده است که تا هفته آینده از آن رونمایی خواهد کرد.
این شرکت اعلام کرده است که محصول جدید سوخت متانولی را تبدیل به انرژی برقی می کند و رایانه را روشن نگه می دارد و در صورت کم تر شدن توان سوختی از کاربر درخواست می کند تا آن را تعویض کند.
این شرکت اعلام کرده است که در برنامه اول پروژه خود را بر روی لپ تاپ ها انجام داده و در تلاش است تا استفاده از این نوع سوخت را در کامپیوترهای رومیزی نیز عملی کند.
پولی فیول (PolyFuel)، ارزان تر بودن و قابلیت استفاده در جاهایی که برق وجود ندارد را از محاسن این سوخت جدید برای لپ تاپ ها عنوان کرده است.

خبر - Arc Mouse

مایکروسافت که به سختی قطعات سخت افزاری جانبی تولید می کند در جدید ترین نوآوری خود نازک ترین ماوس جهان را طراحی و تولید کرد.
محصول جدید مایکروسافت که Arc Mouse (به معنی ماوس دارای قوس) نام دارد، قابل استفاده ترین و راحت ترین ماوس جهان نام گرفته است که به راحتی می توان آن را تا کرد و در جیب گذاشت.

ادامه مطلب ...

آموزشی - Spam

از آنجا که اطلاع دارید اینترنت، امکان استفاده از سرویس ها و خدمات متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد. ارسال و دریافت نامه الکترونیکی ( Email ) یکی از قدیمی ترین و در عین حال متداول ترین سرویس های ارائه شده روی اینترنت است.
با وجود تمامی مزایا و پتانسیل های سرویس فوق، در چند سال اخیر و همزمان با رشد و گسترش استفاده از اینترنت، شاهد مشکلات و مسائل جانبی در این رابطه نیز هستیم. توزیع نامه های آلوده به ویروس ها یا کرم ها، ارسال یا دریافت نامه های الکترونیکی ناخواسته که از آنان با نام Spam یاد می شود، نمونه هایی در این زمینه است. در این نوشته قصد داریم ضمن بررسی جایگاه سرویس پست الکترونیکی با مفهوم Spam، منابع توزیع و روش های مقابله با آن آشنا شویم.

ادامه مطلب ...

آموزشی - لپ تاپ ها هم به تاریخ می پیوندند!

همه ما روزگاری را به یاد داریم که لپ تاپ ها تازه به بازار وارد شده بودند. در آن زمان همه از PC استفاده می کردند و در حسرت کامپیوتری بودند که بتوانند آن را همیشه همراه خود داشته باشند. لپ تاپ ها توانستند تا حد زیادی این نیاز را برطرف کنند ولی در بدو ورود دو اشکال مهم داشتند که عبارت بودند از قدرت پردازشی کم و قیمت بسیار بالا. امروزه هر دوی این اشکالات برطرف شده اند و به سادگی می توان در بازار لپ تاپ هایی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان با قابلیت های پردازشی قابل توجه خریداری کرد.

ادامه مطلب ...

خبر - نسخه بعدی ویندوز با ویژگی Touch Screen

سیستم عامل بعدی مایکروسافت با ویژگیهای لمسی چندگانه (Multitouch Screen) خواهد آمد.

مایکروسافت امیدوار است این جانشین پذیرش بهتری نسبت به سیستم عامل Vista که سال گذشته عرضه شد داشته باشد.

واسط جدید نوک انگشتی کاربران را قادر می سازد که تصاویر را بزرگ و کوچک کنند، مسیر ها را بر روی نقشه رسم کنند، و نقاشی کنند و یا پیانو بنوازند، قرار است در 2010 عرضه شود.

به گفته بیل گیتس، روشی که شما با سیستم تعامل دارید، به طور چشمیگیری تغییر خواهد کرد.

در کنفرانس "همه چیز دیجیتال" در San Diego، رئیس مایکروسافت گفت که ویندوز 7 شیوه های جدید ارتباطات و تعامل ها را به هم پیوند می دهد.
امروزه تقریبا اکثر تعاملات موس-کیبرد است. در سالهایی که می آید، نقش صحبت، بینایی و جوهر بسیار بزرگتر خواهد شد.

در این کنفرانس مدیر اجرایی مایکروسافت Steve Ballmer، یک دموی محدود از صفحه لمسی چندگانه را به عنوان یک قسمت کوچک از نسخه بعدی ویندوز را نمایش داد.

متفرقه - مشکل Internet Explorer 7 + Windows XP SP2

چند وقت پیش متوجه شدم که در ویندوز XP، سرویس پک 2، بعضی از قسمت ها تار هستند. مثلا وقتی که در دیکشنری Babylon لغتی رو جستجو می کنی یا هنگام مشاهده بعضی سایت ها، با اینترنت اکسپلورر 7، این موضوع کاملا مشخصه!
این در حالیست که چند ویندوز XP، سرویس پک 2 (از نظر تاریخ به بازار آمده) را امتحان کردم و علاوه بر این، از نصب کارت گرافیک و فعال نبودن گزینه ClearType در قسمت Appearance در Display Properties، -که مربوط به وضوح بهتر در لپ تاپ هاست- هم مطمئن هستم.
دقیقا نمی دونم علت چیه؛ ولی اگه شما هم همچین مشکلی دارید، یا ویندوزتون رو عوض کنید، یا مرورگرتون رو (گرچه مرورگر اینترنت اکسپلورر، مرورگر قوی یی هم نیست!!)
در صورتی که ایده یا پیشنهادی در مورد حل این مشکل دارید، یا اینکه شما هم اینو تجربه کردید یا اصلا به همچین مشکلی در سرویس پک 2 برخورد نکردید، لطفا در بخش نظرات مطرح کنید.
(این مشکل فقط زمانی اتفاق می افته که هم از سرویس پک 2 استفاده می کنید و هم از اینترنت اکسپلورر 7! وگرنه اینترنت اکسپلورر 7 با ویندوز ویستا مشکلی رو به وجود نمی آره.)

آموزشی - IP Address (آدرس آی پی)

کسانی که در مورد شبکه های کامپیوتری اطلاعات مختصری داشته باشند حتما می دانند که هر شبکه کامپیوتری دارای آدرسی است که بوسیله اعداد  مشخص می گردد.این اعداد از چهاربخش تشکیل شده اند که هر بخش عددی بین ۰ الی ۲۵۵ را شامل می گردد. در زمینه اینترنت هم این مقوله هست؛ وقتی کامپیوتر شما به اینترنت وصل می شود در کل شبکه اینترنت، شما یک عدد منحصربه فرد چهار بخشی دارید؛ این عدد نشان دهنده  نقطه اتصال شما یا همان نود Nod شماست بعبارتی شما یک نقطه منحصر به فرد در شبکه جهانی اینترنت هستید؛ در یک شبکه با دو کامپیوتر هم  این عدد به شما داده می شود.

ادامه مطلب ...

خبر - فقط لینوکس از مسابقه سربلند بیرون آمد!

مک روز دوم و ویندوز روز سوم هک شدند! لپ‌تاپی که جدیدترین و آپدیت شده‌ترین نسخه ویندوز ویستا را اجرا می‌کرد دومین ماشینی بود در مسابقه هک شد. این مسابقه سه روزه با حضور بهترین هکرهای جهان و سه لپ‌تاپ اجرا شد که روی آن‌ها جدیدترین و به روز‌ترین نسخه‌های ویندوز ویستا، مکینتاش نسخه ده و لینوکس اوبونتو نصب شده بود.

ادامه مطلب ...