آموزشی - لپ تاپ ها هم به تاریخ می پیوندند!

همه ما روزگاری را به یاد داریم که لپ تاپ ها تازه به بازار وارد شده بودند. در آن زمان همه از PC استفاده می کردند و در حسرت کامپیوتری بودند که بتوانند آن را همیشه همراه خود داشته باشند. لپ تاپ ها توانستند تا حد زیادی این نیاز را برطرف کنند ولی در بدو ورود دو اشکال مهم داشتند که عبارت بودند از قدرت پردازشی کم و قیمت بسیار بالا. امروزه هر دوی این اشکالات برطرف شده اند و به سادگی می توان در بازار لپ تاپ هایی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان با قابلیت های پردازشی قابل توجه خریداری کرد.

البته این پیشرفت مدیون پیشرفت های عمده سخت افزاری و نرم افزاری در ۸ سال گذشته (یعنی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸) است که موجب شده قیمت و توان سخت افزاری و نرم افزاری را در روندی مخالف هم به پیش ببرد. به عبارت ساده تر هرچه که جلوتر می رویم تولید دستگاه هایی با توان سخت افزاری بالاتر و قیمت پایین تر ساده تر خواهد بود. تکنولوژی های ساخت سامانه های پردازشی اکنون تا بدان جا پیشرفته است که به زودی شاهد ورود نسل جدیدی از کامپیوترهایی بسیار کوچک تر از لپ تاپ ها خواهیم بود. در واقع شاید بتوان گفت که در آینده ای نه چندان دور این نسل جدید کامپیوترها، لپ تاپ های قدیمی و بزرگ ۳ کیلوگرمی با مانیتورهای ۱۵ و ۱۷ اینچی را از رده خارج می کنند. نشانه های این پیشرفت تکنولوژیکی از هم اکنون دیده می شود و نمونه آن دستگاه هایی مانند کامپیوترهای سری UX سونی هستند. این کامپیوتر سونی که از وزن کمتر از یک کیلوگرم برخوردار است به سادگی در کف یک دست شما جای می گیرد! جالب اینکه سیستم عامل آن هم ویندوز ویستا است و از قابلیت های پردازشی بسیار بالایی بهره می برد.

نمونه ای از کامپیوتر Sony UX

نمونه چنین کامپیوتری توسط سایر تولید کنندگان لپ تاپ هم به بازار عرضه شده که از میان آنها می توان به R۲H شرکت ASUS اشاره کرد.


نمونه ای از کامپیوتر R2H ASUS

این نسل جدید از دستگاه های پردازشی را نه می توان لپ تاپ گفت و نه PDA چرا که اندازه آنها از یک لپ تاپ بسیار کوچک تر و قدرت پردازشی آنها از یک PDA بسیار بیشتر است.
این کامپیوترهای جدید UMPC نام گرفته اند که مخفف عبارت Ultra Mobile PC است. UMPCها هم مانند لپ تاپ ها در بدو ورودشان به بازار دارای دو اشکال اساسی هستند که همان قدرت پردازشی کم و قیمت بالا است. بدون شک می توان پیش بینی کرد که این مشکلات هم تا پایان سال ۲۰۰۸ با ورود پردازنده های ارزان قیمت ATOM از شرکت اینتل و Turion X۲ mobile از شرکت AMD برطرفت خواهد شد.


نمونه ای از یک UMPC محصول شرکت OQO

 شاید از خودتان بپرسید که با مانیتور دستگاهی که به اندازه کف یک دست است اصلاً نمی توان هیچ کاری انجام داد بنابراین این دستگاه به چه دردی می خورد؟ در دنیای امروز همه ما در منزل و دفتر کارمان حداقل یک یا دو مانیتور در دسترس داریم. UMPC ها همگی این قابلیت را دارند که بدون هیچ مشکلی به ماینتورهای شما متصل شده و اطلاعات را روی مانیتورهای بزرگ برای شما به نمایش بگذارند. این دستگاه ها را حتی می توان به تلویزیون های LCD با اندازه ۴۲ اینچ هم متصل نمود! با این وجود همیشه شما تنها یک سامانه پردازشی سبک را به همراه خواهید داشت که عمل ذخیره و پردازش اطلاعات را برای شما به انجام می رساند و دیگر لازم نیست « یک کامپیوتر + یک مانیتور » را حمل کنید. اما شاید باز هم کسانی باشند که به مانیتور دسترسی نداشته و نتوانند با مانیتور ۷ اینچی یک UMPC هم کار کنند. مشکل این افراد هم توسط شرکت ASUS با معرفی EEEPC ۹۰۰ و شرکت MSI با معرفی WIND برطرف شده است.

محصول EEEPC900 از شرکت ASUS

هر دوی این کامپیوترها از اندازه ای کوچک از یک دفترچه برخوردار هستند و مانیتور بزرگ حدود ۱۰ اینچی را در اختیار شما می گذارند و در عین حال از ظرافت و سبکی یک UMPC برخوردار هستند. هدف نهایی شرکت های تولید کننده UMPC این است که بتوانند با تولید دستگاه های سبک و کوچک ولی قدرتمند تمام کاربران را مجاب کنند که مانند گوشی تلفن همراه، یک UMPC هم همیشه به همراه داشته باشند. تنها مشکلی که رسیدن به این هدف را کند می کند قیمت بالای UMPCها است. برای این مشکل هم راه حل بسیار خوبی اندیشیده شده و آن تولید UMPCهای ارزان قیمت تر با امکانات اقتصادی تر است. نظیر چنین دستگاهی EEEPC ۷۰۱ از ASUS است.


محصول EEEPC701 از شرکت ASUS

 این UMPC که هم اکنون از قیمتی معادل ۴۵۰ هزار تومان در بازار ایران برخوردار است و از امکاناتی نظیر پردازنده ۹۰۰ مگاهرتز سلرون، ۵۱۲ مگابایت رم و مانیتور ۷ اینچی به همراه وب کم بهره می برد. این دستگاه توانایی اجرای ویندوز XP سرویس پک ۲ و نرم افزارهایی مانند OFFICE ۲۰۰۷ و فتوشاپ را دارد. پس همانطور که می بینید شما با هر سلیقه و با هر بودجه ای به سادگی می توانید لپ تاپ خود را با یک UMPC زیبا جایگزین نمایید. پس پربیراه نیست که بگوییم نسل لپ تاپ ها هم دیگر به سر آمده!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد