آموزشی - Spam

از آنجا که اطلاع دارید اینترنت، امکان استفاده از سرویس ها و خدمات متعددی را در اختیار کاربران قرار می دهد. ارسال و دریافت نامه الکترونیکی ( Email ) یکی از قدیمی ترین و در عین حال متداول ترین سرویس های ارائه شده روی اینترنت است.
با وجود تمامی مزایا و پتانسیل های سرویس فوق، در چند سال اخیر و همزمان با رشد و گسترش استفاده از اینترنت، شاهد مشکلات و مسائل جانبی در این رابطه نیز هستیم. توزیع نامه های آلوده به ویروس ها یا کرم ها، ارسال یا دریافت نامه های الکترونیکی ناخواسته که از آنان با نام Spam یاد می شود، نمونه هایی در این زمینه است. در این نوشته قصد داریم ضمن بررسی جایگاه سرویس پست الکترونیکی با مفهوم Spam، منابع توزیع و روش های مقابله با آن آشنا شویم.

دزدی اطلاعات از رایانه ها، از بین بردن اطلاعات، تخریب برنامه های exe و هزاران مساله دیگر، همه و همه ناشی از سهل انگاری و عدم شناخت کاربران از آسیب زن های اینترنتی است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات، همان اندازه که سودمند و مفید است، در صورت عدم آمادگی ما برای مقابله با آسیب های موجود در نرم افزارها و سیستم های عامل، مشکلات فراوانی را برای ما به ارمغان می آورد.
یکی از آسیب زن های معروف اسپم است.
● email بهترین گزینه ارتباطی در عصر اطلاعات است!
امروزه از email به عنوان متداول ترین روش ارتباطی در جهان استفاده می شود. گفته می شود روزانه ۳۲ میلیارد نامه الکترونیکی روی اینترنت یا شبکه های داخلی، ارسال می شود. پیش بینی می شود این رقم در سال های آینده دو برابرشود.
براساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتیForrester، بیش از ۳۵ درصد زمان استفاده از اینترنت به ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی صرف می شود.
۶۰ درصد کاربران اینترنت طی روز ۱۰ نامه یا کمتر، ۲۳ درصد بیش از۲۰ و صرفاً ۶ درصد بیش از۵۰ نامه الکترونیکی را طی روز دریافت می کنند.
۷۸ درصد کاربران اینترنت طی روز ۱۰ نامه یا کمتر و۱۱ درصد بیش از ۲۰ نامه الکترونیکی را طی روز ارسال می کنند.
۷۳ درصد کاربران اینترنت، حداکثر یک ساعت از زمان استفاده از اینترنت را به دریافت یا ارسال نامه الکترونیکی صرف می کنند.
۴۸ درصد از استفاده کنندگان سرویس پست الکترونیکی اعلام کرده اند که فضای اختصاص یافته برای آنان نسبت به سال های قبل افزایش یافته است.
- در سال ۱۹۹۵، هر کاربر اینترنت ( خصوصاً کارمندان موسسات و سازمان ها )، طی روز سه نامه را ارسال و در مقابل ۵ نامه را دریافت کرده است. در سال ۲۰۰۲، وضعیت فوق تغییر کرد و در مقابل ارسال ۲۰ نامه، ۳۰ نامه را دریافت داشته اند و تعداد نامه های ارسالی در سال ۲۰۰۶ از مرز ۳۱ میلیارد در یک روز به ۶۰ میلیارد رسید. در صورتی که ظرفیت هر نامه الکترونیکی را معادل ۵۹ کیلو بایت در نظر بگیریم باید گفت روزانه حجمی معادل ۸۲۹.۱ ترابایت ( ۱۰ به توان ۱۲) و طی یک سال ۳.۳۵ پتابایت ( ۱۰به توان ۱۸)، اطلاعات مبادله می شود.
‌● یک نامه ناخواسته
به نامه های الکترونیکی ناخواسته و اغواکننده، Spam گفته می شود. بین Spam و ویروس های کامپیوتری ارتباط مستقیمی وجود نداشته و حتی پیام های معتبر و از منابع موثق می توانند در زمره این نوع نامه های الکترونیکی قرار گیرند.
نامه های الکترونیکی ناخواسته معمولاً به صورت عمده (Bulk) ارسال می شوند. به منظور آشنایی بیشتر با ابعاد متفاوت نامه های الکترونیکی ناخواسته، به برخی از اطلاعات استخراج شده در این خصوص اشاره می شود.
▪ نیمی از ترافیک مربوط به نامه های الکترونیکی مربوط به Spam است که پیام های تجاری، آگهی ها و سایر موارد مشابه را شامل می شود.
▪ براساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتیForrester، فروشندگان کالا و خدمات طی یک سال بیش از۲۰۰ میلیارد نامه الکترونیکی ناخواسته را ارسال می کنند.
▪ براساس بررسی انجام شده توسط یکی از بزرگ ترین شرکت های فیلترینگ نامه های الکترونیکی ناخواسته، بیش از ۴۰ درصد از ترافیک نامه های الکترونیکی در اینترنت را شامل می شود.
▪ سه شرکت عمده ارائه دهنده خدمات پست الکترونیکی در جهان (AOL، مایکروسافت و یاهو)، بیش از ۲۰۰ میلیون آدرس ای میل را در خود نگهداری کرده اند. مراکز فوق، اهداف جذابی برای ارسال کنندگان نامه های الکترونیکی ناخواسته (Spammers) است.
▪ براساس اعلام شرکت AOL در ماه مارس سال ۲۰۰۳، بیش از یک میلیارد نامه الکترونیکی ناخواسته صرفاً طی یک روز با استفاده از نرم افزارهای فیلترینگ، حذف شده اند و این شرکت به طور متوسط در هر روز به ازای هر آدرس نامه الکترونیکی ( ۲۸ نامه الکترونیکی را مسدود می کند.
به هرحال هر یک از ما ممکن است طی روز چندین نامه الکترونیکی ناخواسته را دریافت کنیم البته برخی کاربران تعدادی بیشتر و برخی دیگر، تعداد کمتر. در صورتی که دارای یک آدرس پست الکترونیکی هستید، همواره امکان دریافت نامه های الکترونیکی ناخواسته، وجود خواهد داشت.

منبع: عبدالله شهریوری
(نوشته فوق ویرایش شده.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد