آموزشی - زبان جهانی

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که با وجود تعدد این همه زبان و روش های مختلف نوشتن آنها - از چپ به راست، از راست به چپ، از بالا به پائین و... - چگونه رایانه های ما قابلیت خواندن همه آنها را دارد و زمانی که شما به یک وب سایت شرکت چینی و یا ژاپنی سرمی زنید حروف را به درستی دیده و می خوانید و یا زمانی که CD محصولات شرکتی اروپایی به دست شما می رسد به راحتی می توانید مطالب آن را بخوانید و به هیچ مشکلی نیز برخورد نکنید راز این نکته در Unicode نهفته است. همان سیستمی که به زبان یکسان جهانی تعبیر شده است.حتماً می دانید که رایانه ها فقط با اعداد و رقم سر و کار دارند و تمام اطلاعات نوشتاری، صوتی و تصویری آنها باید به صورت مجموعه ای از ارقام ذخیره سازی شود تا بتواند مورد پردازش قرار گیرد. برای تحقق چنین هدفی ما مجبوریم که هر حرف از حروف الفبا را به یک کد عددی اختصاص دهیم تا برای سیستم قابل فهم باشد. لذا انواع مختلف سیستم کدگذاری برای تحقق چنین هدفی به وجود آمد و برای زبان های مختلف نیز سیستم های مختلف معرفی شد و این تنوع به اندازه ای بود که هر شرکت نرم افزاری برای خود یک سیستم کدگذاری مخصوص خودش را به وجود آورد تا اینکه از سوی اتحادیه Unicode، استاندارد Unicode برای زبان های مختلف طراحی و پیاده سازی شد.

● استاندارد جهانی
(Universal Character Unicode Set Transformation Format) یک استاندارد جهانی منطبق بر استانداردهای ISO برای تبادل اطلاعات زبان های مختلف است. در این سیستم به هر یک از حروف اعدادی انحصاری و مستقل از محیط سیستم عامل (Operating System) و برنامه کاربردی (Application) و زبان مورد استفاده اختصاص داده می شود که این اعداد پس از یکسری تبدیلات در رایانه طرف کاربرد به صورت حرف مربوطه قابل دیدن است.
برای گسترش و ترویج استاندارد Unicode یک اتحادیه جهانی ایجاد شده است که سازمانی غیرانتفاعی است که براساس طراحی، گسترش و ترویج استفاده از استاندارد Unicode تأسیس شده است. استانداردی که شیوه ارائه متون را در محصولات نرم افزاری و استانداردهای امروزی مشخص می کند. اعضای این اتحادیه طیف وسیعی از شرکت ها و سازمان های فعال در صنعت IT را تحت پوشش خود قرار داده است، این اتحادیه توسط دریافت حق عضویت از اعضا پشتیبانی مالی می شود و به علاوه عضویت در این اتحادیه آزاد است.
● تاریخچه Unicode
در ابتدا شرکت های پیشتازی مانند Microsoft, Sun, Apple, IBM, oracle, SAP, Unisys, HP و... این استاندارد را در بین خود به وجود آوردند و با پیاده سازی استانداردهایی مانند WML,java Script, java, XML و... Unicode را رواج دادند.
این زبان جهانی در همه سیستم عامل ها، همه مرورگرها و بسیاری ازمحصولات تولیدی شرکت ها پشتیبانی می شود. پیاده سازی Unicode در سایت ها و برنامه های کاربردی در مقایسه با کدهای قدیمی پیاده سازی شده در سیستم ها می تواند سبب کاهش هزینه ها شود. Unicode این امکان را فراهم می سازد که یک محصول نرم افزاری و یکسان بدون نیاز به طراحی مجدد (Redesign) در محیط ها، زبان ها و کشورهای مختلف به درستی و یکسانی عمل کند و ترکیب اولیه خود را حفظ کند.
● سیستم عامل ها و Unicode
در سیستم عامل ها پس از عرضه Windows Me از سوی شرکت Microsoft این استاندارد در همه سیستم عامل ها به صورت پذیرفته شده مورد پیاده سازی قرار گرفت و Windows XP ،windows 2000 ، Windows Server و به علاوه Macos، Solaris و... همگی بر مبنای Unicode پیاده سازی شدند و در لایه برنامه های کاربردی (Application) نیز این نفوذ Unicode را می توان شاهد بود.

منبع: وحید نقشینه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد